План, алгоритм та результативність роботи педагогічного колективу над єдиною методичною проблемою

     

  
     Назва проблеми, над якою працює колектив навчального закладу:

«Активізація навчально-пізнавальної діяльності шляхом впровадження інноваційних технологій у навчально-виробничий процес»

Сьогодні підвищення професійного рівня викладача і майстра виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів не може обмежуватися тільки питаннями методики викладання загальноосвітніх предметів і предметів професійно-теоретичної підготовки. Для працівників ПТО особливо важливим стало набуття таких професійних та особистісних характеристик як: мобільність і гнучкість, здатність адаптуватись у соціальних змінах, бути конкурентоспроможними, готовими до успішного вирішення проблем у світі, що динамічно змінюється. Отже, методист повинен вміло допомогти викладачу бути здібним, творчим, сучасним, який зуміє навчити молоде покоління мудрості життя, піднести духовний рівень молоді, розвинути в неї сили і здібності, підвести її до нового способу мислення та дій.

 


Перед закладом стоять завдання забезпечити ринок праці кваліфікованими і мобільними робітниками, які могли б самостійно діяти і приймати отримані рішення у динамічних, нестандартних умовах, досконало володіти сучасними технологіями виробництва.

Робота з проблеми центру проводиться за такими напрямками методичної роботи:

комплексно - методичне забезпечення предметів і професій;

використання інформаційно-комунікаційних технологій в професійній діяльності;

психолого-педагогічна спрямованість з активною життєвою позицією.

В умовах практичної реалізації завдань оновлення змісту професійно-технічної освіти важливого значення набуває організація системної роботи з підвищення професійної кваліфікації педагогічних працівників, впровадження в навчально-виховний процес сучасних інноваційних технологій. Практика показує, що джерела саморозвитку навчального закладу знаходяться у творчості педагогів, їх професійній майстерності, усвідомленні ними тих завдань, які стоять перед освітянськими закладами. Маємо готувати людину, здатну до прийняття й створення змін, аби вона відчула, зрозуміла, сприйняла і сприяла отій інноваційності, оскільки нова ситуація в суспільстві диктує нові завдання. В процесі роботи над проблемою кожен педагогічний працівник має можливість підвищити фаховий рівень, збагатити свої знання з діалектики та принципів розвитку української національної школи, на практиці апробувати нові педагогічні технології, доповнити їх власними педагогічними знахідками, що забезпечує підтримання в педагогічному колективі духу творчості. В системі науково-методичної роботи найбільш наближеною до педагогічного працівника ланкою є методичні комісії – основні масові методичні підрозділи, найбільш мобільні й динамічні за реалізацією поставлених завдань. Вони об'єднують педагогів за інтересами й створюють оптимальні умови для професійного й методичного зростання кожного педагогічного працівника, підвищення творчого потенціалу педагогічного колективу в цілому, а в кінцевому результаті – на вдосконалення навчально-виховного процесу, якості підготовки кваліфікованих робітників. В контексті методичної проблеми вибрані проблеми всіх методичних комісій, які працюють в центрі. Обґрунтувавши вибір проблеми, довівши її актуальність, спланувавши роботу в контексті проблеми кожної методкомісії, кожного члена педагогічного колективу, в закладі проводиться велика робота щодо формування інтересу до даної проблеми, психологічної готовності працювати над впровадженням інновацій. У розвитку творчих здібностей викладачів, майстрів виробничого навчання, крім роботи в методичних комісіях, є значні резерви, одним з яких є використання нетрадиційних форм методичної роботи. Такі форми роботи використовуються у нас в рамках роботи шкіл підвищення педагогічної майстерності викладачів і майстрів виробничого навчання, які традиційно діють в центрі.



СИСТЕМА РОБОТИ НАД ЄДИНОЮ МЕТОДИЧНОЮ ТЕМОЮ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

ПЛАН

1. Вибір загально методичної проблеми та вироблення алгоритму її вирішення.

2. Етапи роботи над єдиною методичною проблемою.

3. Робота педагогів над індивідуальними методичними темами.

4. Кінцева мета роботи над єдиною методичною темою – формування особистості учня.

1. Вибір загальнометодичної проблеми та вироблення алгоритму її вирішення

Досвід свідчить, що лише за координації зусиль усього педагогічного колективу, зосередженні його уваги на вирішенні конкретної педагогічної проблеми можна значно підвищити ефективність та результативність навчально-виховного процесу.

Визначити педагогічну проблему досить складно. Для цього необхідно, по-перше, досконало володіти станом справ у навчально- виховному закладі, по-друге, порівнювати його з потребами практики, розвитком психолого-педагогічної науки, аналізуючи результати діагностування педагогічного колективу, виявити запити, потреби і можливості педагогічного та учнівського колективів.

 Щоб домогтися істотних результатів під час роботи над науково- методичною проблемою, необхідно забезпечити виконання ряду умов:

обрана проблема має бути актуальною на даний момент часу, саме для даного навчального закладу, відповідати її особливостям;

проблема має бути співзвучною сучасним педагогічним ідеям;

проблема має бути комплексною, охоплювати як навчальну, так і виховну роботу;

програму роботи над проблемою має складати колегіально весь педагогічний колектив, усі педагоги мають взяти участь у її реалізації;

має бути діалектичний зв‘язок єдиної загальноучилищної науково- методичної проблеми з проблемами, над вирішенням яких працюють педагогічні колективи міста, області;

проблема має пронизувати всі ділянки внутріучилищної методичної роботи;

однією з умов ефективного вирішення проблеми є тематична самоосвіта педагогів;

у навчальному закладі потрібно виробити систему традицій, технологій, спрямованих на вирішення проблеми;

у ході роботи над проблемою треба постійно здійснювати аналіз проміжних результатів роботи.

З урахуванням складності науково-методичної проблеми та рівня готовності педагогічного колективу навчального закладу до її реалізації, складаєио перспективний план роботи педагогічного колективу (орієнтовно на 3-5 років) над визначеною проблемою. У плані має бути передбачене поетапне вирішення намічених питань. Заплановані заходи включають у перспективний і річні плани роботи закладу.

Зміст роботи над проблемою може включати:

фіксацію нормативних, знаннєвих, ціннісних та інших утруднень у педагогів, учнів, керівництва закладом, які призводять до виникнення проблеми;

  вивчення різноманітних джерел, літератури, їх науковий аналіз, що дозволяє визначити науково-практичне обґрунтування вирішення подібних проблем;

вивчення існуючого досвіду роботи над аналогічними проблемами;

типологізацію засобів вирішення проблеми;

навчання педагогічного колективу управлінської рефлексії, техніки корекції суб‘єктивного стану в проблемній ситуації;

побудову моделі нового виду діяльності, яка дозволяє знімати протиріччя і призводить до вирішення проблеми;

розробку необхідних дидактичних, психолого-педагогічних та інших засобів;

апробацію нової моделі діяльності;

вироблення методичних рекомендацій для всіх учасників освітнього процесу, спрямованих на вирішення проблеми та утворення нової якості.

Наслідками роботи над науково-методичною проблемою мають стати такі показники:

підвищення педагогічної майстерності, творчого потенціалу педагогів;

використання набутого більшістю педагогів навчального закладу;

вдосконалення змісту, форм і методів внутріучилищної методичної роботи;

високий рівень навчальних досягнень, вихованості, розвитку

учнів;

сприятливий педагогічний клімат у колективі.

Крім того, при плануванні методичної роботи за єдиною методичною темою, треба мати на увазі, що ця діяльність прирівнюється до науково- дослідницької, а тому має спонукати педагогів до творчого пошуку нових  педагогічних технологій. Тому особливостями такої роботи є: створення цілісної системи підвищення науково-теоретичного та загальнокультурного рівнів педагога, його психолого-педагогічної підготовки, вдосконалення професійної майстерності, формування навичок самоосвіти; цілеспрямована та систематична самостійна робота, у плануванні якої педагог, керуючись власними потребами, сам визначає мету, напрям, обсяг і зміст, сприяє підвищенню професійного рівня; у ході дослідження певної науково- методичної проблеми педагог опановує навички та прийоми дослідницької діяльності шляхом вивчення різних поглядів на її розв‘язання, визначає власну позицію; співпраця вчителя та учня забезпечує інтенсивний розвиток інтелектуальних і творчих здібностей як педагога, так і учня, закладає фундамент для майбутньої діяльності учня, створює основи його безперервної освіти.

Робота колективу над єдиною науково-методичною проблемою буде ефективною при дотриманні таких умов:

аргументований та обґрунтований вибір колективної теми (проблеми), її актуальність та новизна;

формування в педагогів інтересу до теми та психологічної готовності до роботи в творчих групах або індивідуально;

підбір адекватних методів вирішення проблеми, чітке планування роботи;

формування в педагогів інтересу до теми та психологічної готовності до роботи в творчих групах або індивідуально;

підбір адекватних методів вирішення проблеми, чітке планування роботи;

знання педагогами місця своєї ділянки роботи в комплексному предметі дослідження;

чітке обґрунтування та єдині підходи до структури і змісту основних понять, визначення суті педагогічних процесів або явищ;

 • якісний та кількісний аналіз проміжних та остаточних результатів колективного творчого пошуку;

обґрунтованість та оптимальність висновків, підготовка за результатами науково-методичної продукції.

Аналіз результатів роботи над науково-методичною проблемою здійснюється на основі: аналізу шляхів реалізації науково-методичної проблеми; визначення конкретних досягнень у роботі над колективною проблемою та розкриття факторів, які цьому сприяли; виявлення упущень та аналіз їхніх причин; узагальнення результатів вивчення стану викладання навчальних дисциплін; розкриття зв‘язку між підсумками роботи над колективною науково-методичною проблемою та якісним складом педагогічних кадрів; аналізу використаних форм та методів науково- методичної роботи, їхньої придатності для розв‘язання проблеми закладу; аналізу остаточних результатів методичної роботи в навчальному закладі; конкретності розроблених за наслідками роботи рекомендацій; визначеності завдань роботи на перспективу.

Методичною службою центру розроблений алгоритм вирішення науково-методичної проблеми, який був обговорений на засіданнях методичних комісій. Первинна структура роботи над проблемою виглядає так:

1. Проведення діагностування членів педагогічного колективу.

2. Аналіз результатів діагностування, наслідків організації навчально-виховного процесу, теоретичне обґрунтування вибору науково- методичної проблеми.

3. Фронтальне відвідування уроків адміністрацією з метою виявлення практичного рівня вирішення проблеми.

4. Планування роботи над науково-практичною проблемою.

5. Підготовка   і   проведення   засідання   педагогічної   ради   (―старт‖ роботи над проблемою).

6. Створення творчих груп із числа найбільш підготовлених педагогів з метою організації роботи над окремими аспектами проблеми.

7. Вивчення наявної науково-методичної літератури з проблеми.Обговорення науково-методичної проблеми на зборах колективу центру.

8. Організація самоосвіти педагогічних працівників над визначеною проблемою.

9. Створення в методичному кабінеті закладу науково-методичного комплексу на допомогу педагогам (оформлення методичних папок з питань проблеми; вдосконалення схеми внутрішнього контролю; випуск методичних бюлетенів з питань науково-методичної проблеми; створення картотеки педагогічної, науково-методичної літератури з окремих питань роботи над проблемою; підготовка поурочних папок з окремих предметів тощо).

10. Вдосконалення форм і змісту методичної              роботи з урахуванням запитів педагогів під час роботи над проблемою.

11. Планування і проведення серії науково-методичних нарад з тематики проблеми.

12. Організація роботи навчальних семінарів для педагогів.

13. Організація і проведення серії відкритих уроків педагогів, які розробляють окремі аспекти проблеми (членів творчих груп).

14. Планування і проведення серії лекцій для педагогів з окремих аспектів проблеми.

15. Проведення читацьких конференцій з педагогами за літературою, в якій висвітлюються окремі аспекти проблеми.

16. Колективне обговорення статей періодики, у яких висвітлюються певні питання проблеми.

17. Виконання окремими членами педагогічного колективу науково- дослідних завдань з аспектів проблеми.

18. Організація роботи школи передового педагогічного досвіду.

19. Організація наставництва, індивідуальних та колективних консультацій для молодих педагогів та узагальнення досвіду педагогів, які досягли певних успіхів у роботі над проблемою.

 20. Організація творчих звітів окремих педагогів з роботи над проблемою.

21. Вдосконалення методики аналізу відвідуваних уроків членами адміністрації з урахуванням результатів роботи над проблемою.

22. Постійне здійснення моніторингу навчальних досягнень учнів, організації методичної роботи, професійних досягнень педагогів тощо з окремих   аспектів проблеми. Вирішення питання про стан реалізації проблеми.

23. Проведення підсумкової науково-методичної конференції (педагогічних читань, засідання педагогічної ради) з проблеми. Підготовка методичних посібників з питань проблеми.

24. Підбиття підсумків роботи, формування нових традицій закладу.

Усвідомивши широту та глибину змісту проблемної методичної теми, творча група з розробки перспективного плану роботи над проблемою, дійшла висновку, що на досягнення поставленої мети за методичною проблемою піде не менше п‘яти навчальних років. Так, спільними зусиллями був розроблений перспективний план роботи над єдиною науково- методичною проблемою ліцею.

Відштовхуючись від перспективного плану роботи над методичною проблемою та враховуючи тенденції й особливості кожного навчального року, беручи до уваги зміни, що відбувалися в освіті, в профтехосвіті та в навчальному закладі, ми розробляли плани роботи на кожен навчальний рік та відповідно структуру управління процесом роботи над проблемою. Щоб чіткіше проглядалися планові завдання, вирішено розробляти до плану структурну таблицю шляхів реалізації проблемного питання – роботи з педагогами, учнями і батьками.

 Методичні  комісії  теж  обирають  теми, планують свою роботу, ставлячи перед собою проблемну мету, яка виходить із загально-методичної. А кожен педагог працює за індивідуальною методичною проблемою, яка вирішує певні завдання чи аспекти загальної.


2. Етапи роботи над єдиною методичною проблемою

Згідно з перспективним планом роботи за єдиною методичною проблемою перший етап (2016 -2017 навч. рік). – діагностичний. Оскільки в ліцеї ведуться діагностичні карти, які педагоги заповнюють за всіма параметрами, здійснюється самодіагностика професійного рівня педагогів, зокрема тих, які атестуються, то стан справ з поставленої перед колективом проблеми і так зрозумілий. Однак проведене анкетування педагогів дещо доповнило результати попереднього моніторингу. Таке відстеження змусило й кожного педагога шукати слабкі місця в своїй роботі та шляхи їх усунення. Завдяки анкетуванню виявлено і ступінь підготовки педагогічного колективу до вирішення даної проблеми.

Під час другого етапу роботи над проблемою (2017-2018 навч. рік) здійснювалось теоретичне обґрунтування науково-методичної проблеми. Педагоги працювали над літературою, яка допомогла їм подолати труднощі та упущення, виявлені під час діагностування. Методичною службою підготовлена інформаційна методична папка з особистісно орієнтованого навчання, проводились навчальні семінари із застосування інтерактивних методів навчання, освоєння нових освітніх технологій. Вивчався стан організації виробничого навчання та виховної роботи в ліцеї, аналізувалась системність у цій роботі. Дійшовши висновку про необхідність удосконалення виховної роботи, методична служба почала вивчати теоретичні матеріали зі створення системи виховної роботи.

За результатами діагностування були виявлені, скажімо, такі важливі проблеми, як необхідність освоєння педагогами комп‘ютерних технологій, впровадження в навчальний процес інтерактивних методів навчання, застосування нових психолого-педагогічних підходів до учнів. З метою подолання цих та інших проблем були проведені семінари, на базі училища створена школа передового досвіду з впровадження інтерактивних технологій. Адже в закладі є чимало педагогів, які у своїй роботі активно використовують інновації.

Третій етап – практичне   дослідження проблеми (2018 -2019  навч. рік, І рівень). Четвертий етап – ІІ рівнень практичного дослідження

проблеми (2019-2020 навч. рік). П’ятий етап (2020 -2021 навч. рік) -

завершальнй, підсумковий у роботі над єдиною методичною проблемою.

На початку ІІІ етапу здійснено аналіз дослідження проблеми, за яким проведено педагогічну раду. Педрадою прийняті рішення:

1. Методичну роботу на сучасному етапі розвитку освіти в державі вважати важливою ланкою педагогічного процесу, оскільки йдеться про систему підготовку педагогів до впровадження сутнісно-нової освітньої формули, що означає перехід репродуктивної системи до особистісно- орієнтовної.

2. Особливу увагу приділяти пошуку, розробці й апробації педпрацівниками нового змісту освіти, нових навчальних програм, впровадження нетрадиційних методів роботи, пошуку оригінальних методик викладання.

3. Дбаючи про неперервність освіти педагогічного працівника, його професійне самовдосконалення, постійно допомагати йому в організації самоосвітньої роботи, добиватись, щоб ця робота була цілеспрямованою, систематичною, індивідуально-самостійною.

Відповідно до перспективного плану в грудні місяці проведена педрада-тренінг  ―Впровадження  освітніх  технологій  і  систем,  спрямованих на розвиток особистості учня, його соціалізації‖, на якій педагоги актуалізували теоретичні знання нових освітніх технологій, виконували практичні завдання, і знаходили шляхи вирішення проблем навчально- виховного процесу. Протягом навчального року педагогами здійснювалась індивідуальна методична робота відповідно до єдиної методичної проблеми.

За результатами роботи над індивідуальними методичними темами, видано  методичний  посібник  ― Розробка  перспектив  розвитку  навчального закладу‖ та посібник з питань виховання в учнів здорового способу життя (посібник уже вийшов з друку).

Ведеться робота над науковою темою за метою дослідження: виявлення впливу методів педагогіки на процес виховання молодого покоління. 

Вийшли друком методичні посібники: ‖Внутрішній контроль у закладі. Систематизовано каталог виховних годин в закладі.

Творча група методичної комісії загальноосвітніх дисциплін  узагальнила  досвід  роботи  викладачів  з  теми:  ―Інтерактивні  методи навчання при викладанні суспільно-гуманітарних дисциплін‖.

Група педагогів працює над оновленням дидактичного забезпечення відповідно до нових держстандартів.


3. Робота педагогів над індивідуальними методичними темами

Методична робота над проблемною темою зорієнтована на особистість як учителя, так і учня, на методичну підтримку педагогічної діяльності, зростання професійної компетентності всіх учасників навчально- виховного процесу.

Вибір педагогом індивідуальної теми повинен ґрунтуватися на потребі вдосконалення чи розробки ним методики навчання та виховання, теоретичного узагальнення досвіду, ліквідації прорахунків у педагогічній діяльності. Тема науково-методичної, науково-дослідницької роботи педагога розглядається і затверджується на засіданні методичного об‘єднання педагогів, методичною радою навчального закладу. 

Розпочинаючи дослідження з обраних тем, педагоги ознайомлюються з літературою з даної теми, щоб з‘ясувати стан опрацювання досліджуваного питання, складають картотеку літературних джерел. Така пошукова діяльність дає змогу порівняти власний педагогічний досвід з описаним у науковій, психолого-педагогічній літературі, допомагає визначити відоме та принципово нове у практичній діяльності, резерви самовдосконалення. Не варто обмежуватися лише методичним аспектом теми, важливим є також вивчення актуальних питань самого наукового предмета.

 Укладена картотека наукової та методичної літератури може бути звітом педагога про перший етап роботи над темою.

Другим етапом роботи над науково-методичною або науково- дослідницькою проблемою є розробка нового досвіду з урахуванням досягнень психолого-педагогічної науки і власної педагогічної практики. Результати дослідження та власні досягнення ретельно описуються, апробуються.

Завершується робота над педагогічною проблемою оформленням її у вигляді реферату, методичної розробки, посібника тощо.

Працюючи над індивідуальною науково-методичною темою (проблемою) педагог поглиблено й цілеспрямовано аналізує всі джерела науково-методичної інформації, особливо отриманої в ході курсової підготовки, участі в роботі семінарів, у процесі консультацій, шляхом читання психолого-педагогічної літератури з проблеми, ознайомлення з ППД. При цьому він набуває навичок аналізу змісту публікацій та педагогічної практики, навчається прийомів науково-дослідницької діяльності, вчиться оформляти й подавати результати індивідуальної роботи над темою (проблемою).

Підвищенню професійної компетентності молодих педагогів особливо сприяють заняття у школі молодого педагога. Слухачі школи отримують не тільки поради та рекомендації щодо методики проведення уроків, а й щодо підвищення своєї кваліфікації, самоосвіти та саморозвитку. Школа психологічно готує педагога до уроків, до сприйняття інновацій, сприяє розвитку педагогічної техніки, особистісних та професійних

якостей, допомагає і навчає працювати за обраною темою. Кожен слухач школи отримує порадник для молодого педагога, консультації досвідчених педагогів.

Постійне самовдосконалення педагогів шляхом постановки перед собою методичної проблеми (в рамках загальної) враховується при атестації педагогічного працівника, в узагальненні досвіду його роботи.


4. Кінцева мета роботи над єдиною методичною проблемою – формування особистості учня

На сучасному етапі розвитку суспільства особливої актуальності набуває проблема формування суспільно активної, творчої, компетентної особистості, яка на відміну від людини-виконавця, самостійно генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення. Для успішного майбутнього учнівській молоді необхідно:

розвинути здатність долати життєві труднощі;

навчитися самостійно приймати рішення;

стати архітектором свого розвитку як особистості : автономної (здатної робити вибір і контролювати особисте й соціальне життя як індивідуум і член суспільства; відповідальної (здатної брати на себе відповідальність за свої дії, зобов‘язання завершувати все, на себе взяте); обов’язкової (здатної захищати себе і свої життєві цінності, а також діяти відповідно до своїх цінностей); такої, що вміє надати підтримку (здатної піклуватися про інших, діяти з ними і для них, перейматися їхніми турботами.

Якщо юнаки і дівчата здатні діяти й готові взяти участь у вдосконаленні суспільства, в якому вони живуть, то й самі мають дбати про розвиток відповідних знань, умінь, взаємин, що відповідають їхнім потребам. 

Реалії сьогодення свідчать, що така особистість зможе успішно само реалізуватися в соціумі як громадянин, сім‘янин, професіонал, носій культури.

Важливим для педагога є показати учневі зразок самоосвіти і самовиховання, тобто навчити його самому навчатися, мати прагнення до цього і удосконалюватися як особистість як майбутній професіонал.

Зрозуміло, що самовиховання є важливою умовою саморозвитку людини, її становлення як особистості. Людині нічого не може бути дано, якщо вона не візьме власними зусиллями. Тому виховання без включення механізмів самовиховання – безперспективна справа.



Перспективний план роботи над науковоетодичною проблемою центру

"Активізація навчально-пізнавальної діяльності шляхом впровадження інноваційних технологій в навчально-виробничий процес"

 

І. Діагностичний етап

з/п

Форма роботи

Зміст роботи

Мета роботи

Термін, відповідальн

1.

Анкетування педагогічного та учнівського колективів, батьків

 

Виявлення проблем і зонду- вання розуміння вивченої проблеми. Підготовка до складання плану реалізації проблемної теми

Жовтень- листопад Заст.

директора, методис

2.

Засідання творчої групи (директор, заступники директора, психолог, методист, голови методкомісій, бібліотекар)

Обробка даних з анкетування.

Виявлення рівня обізнаності

педагогічного колективу з питань проблеми

Виявлення питань для вивчення, висвітлення, виділення досвіду з цієї теми

Грудень

Заст. директора ,

методист

3.

Теоретичний семінар з проблеми:

Активізація навчально-пізнавальної діяльності шляхом використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій

Ознайомлення з проблемою, вибір напряму діяльності

Ознайомити педагогічний колектив з теорією даного питання. Складання планів самоосвіти педагогів

Вересень - жовтень Заступники

директора, голови м/к, методист

4.

Відвідування уроків, позакласних

заходів, збір даних з індексації успішності

Аналіз уроків, позакласних

заходів з точки зору проблеми

Вивчення стану справ в

центрі  на рівні підходу до вивченої теми

Грудень-

квітень Заступники директора


5.

Нарада при директорові. Аналіз стану справ з вивченої проблеми

Аналіз та обговорення аналітичної інформації (діаграм, анкет, відвіданих уроків, заходів, факультативів тощо

Вироблення єдиної систем- но-комплексної роботи над проблемою, аналіз стану справ на даний час, визна- чення напрямів роботи в педагогічному колективі

 

Квітень

 

Заступники директора, методист

6.

Вироблення критеріїв діагностичної оцінки

Створення інструментарію для діагностики

Вироблення критеріїв для діагностики педагогічного колективу

Квітень

 

Заступники директора, методист

7.

Створення діагностичної карти училища

Створення картотеки досвіду училища

Виявлення ступеня підготовки педагогічного колективу до вирішення проблеми

Травень

 

Методична рада центру

8.

Складання плану роботи закладу над проблемою

Визначення напрямів роботи, розподіл обов'язків, стан взаємодії учасників навчально-виховного процесу

Забезпечити послідовність вирішення завдань у взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу

Червень- серпень Директор центру, заступ. директора, методист, голови м/к

ІІ. Теоретичне обґрунтування науково-методичної проблеми

1.

Педагогічна рада "Завдання колективу в роботі за єдиною методичною проблемою‖

Затвердження плану роботи над проблемою Активізація навчально-пізнавальної діяльності шляхом використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій

Ознайомлення всього колек- тиву з обраною темою.

Обговорення та затвердження плану роботи над проблемою центру, м/к і творчих груп

Серпень

Директор  

2.

Засідання методичної ради центру. Організація просвітницької роботи з педагогами, учнями та батьками

Розподіл обов'язків, планування методичних семінарів

Обговорення форм і методів просвітницької роботи з пе- дагогами, учнями та батька- ми. Складання плану-сітки

на семестр

Вересень Голова м/р,

керівник закладу

3.

Засідання методичних комісій

Створення каталогів і технологічних карт. Оформлення динамічних стендів (або папок) з проблематики

Створення навчально-мето- дичного комплексу з метою підвищення ефективності навчально-виховного процесу

Вересень

Голови м/к

 

 

4.

Засідання методичних комісій "Самоосвіта і саморозвиток педагогів – пріоритетний напрямок у підвищенні компетентності педагога‖

Оцінка та самооцінка напрацювань педагогів. Вибір шляхів удосконалення самоосвітньої роботи

Оцінити стан самоосвіти педагогів, визначити критерії для самооцінювання цієї діяльності. Визначення орієнтирів на новому етапі роботи. Планування роботи методичних комісій та самоосвітньої діяльності.

Узагальнення передового досвіду

Серпень

Заступники директора,

методист,

голови м/к

5.

Звіти творчих груп. Оформлення папок з напрацюваннями всіх творчих груп

Підбити підсумки роботи в групах. Оформлення наочності роботи груп

Підбиття підсумків роботи в усіх творчих групах. Ство- рення банку даних                              з теми. Оформлення стендів і пересувних виставок з напрацюваннями творчих груп, папок з розробками моделей, схем, рекомендацій

Протягом року

 

Керівники творчих груп

6.

Методична конференція "Інноваційні педагогічні технології"

Реалізація методичної підготовки педагогів центру

Реалізація методичного до- сягнення педагогів. Виховання свідомого   моделювання уроків з урахуванням вимог до сучасного уроку

Листопад Заступники директора, викладачі, майстри

7.

Творчий портрет педагога майстра педагогічної праці

Виставка напрацювань творчих педагогів

Відбір кращих робіт на обласну виставку педагогічних технологій

За графіком, січень-лютий Заступники директора


8.

"Круглий стіл" з обміну досвідом

Активізація роботи педагогічного колективу на практичних етапах роботи над проблемою

Активізувати роботу педаго- гічного колективу на практичних етапах роботи над проблемою. Виявити

рівень усвідомленості проблеми педагогами

Грудень

Заступники директора, методист

9.

Методичні тижні м/к та творчих груп

Підсумок роботи м/к та творчих груп над проблемою

 

За графіком, січень-

квітень. Заступники, керівники творчих груп

10.

Конференція за участю батьків, учнів старших курсів, викладачів, майстрів

Підбиття підсумків теоретичних етапів роботи над проблемою

 

Травень

Директор

 

ІІІ. Практичне дослідження проблеми (1 рівень)

1.

Педагогічна рада "Впровадження інноваційних  виробничих технологій з професій»

Затвердження плану роботи центру над методичною проблемою. Вибір інноваційних педагогічних та виробничих  технологій для апробації

Вибір педагогічних технологій для апробації та впровадження в практику на третьому році роботи над проблемою.

Затвердження плану роботи над проблемою на 1 рівні практичного дослідження

Серпень

 

Директор центру

2.

Засідання методичної ради. Визначення проблемного семінару

Визначити напрями для проблемних семінарів, творчих і циклових груп

Визначення напрямів роботи проблемних семінарів, творчих і циклових груп. Визначення керівників творчих груп

Серпень

Голова методичної ради

3.

Засідання методичних комісій. Вивчення сучасних технологій і розробка заходів щодо їх впровадження

Складання планів роботи методкомісій з вивчення сучасних педагогічних технологій

Визначення напрямів роботи методкомісій з впровадження сучасних педтехнологій.

Планування роботи м/к та затвердження проблем, над якими працюватимуть члени м/к

Вересень

Голови методичних комісій

4.

Семінар-практикум "Форми та умови формування активної пізнавальної діяльності"

Вивчення форм активної пізнавальної діяльності учнів. Визначення умов, що сприяють активізації пізнавальної працездатності

Вивчення та опрацювання форм та умов активізації пізнавальної діяльності учнів для підвищення навчальних досягнень учнів

Жовтень

Заступники директора

5.

Засідання творчої групи № 1 "Інтерактивні методи навчання‖

Опрацювання теоретичних матеріалів

Опрацювати теоретичні матеріали в методичних комісіях, провести навчальні семінари з впровадження

інтерактивних методів навчання

Протягом навчального року

Голова творч групи, голови м/к

6.

Засідання творчої групи № 2 "Виховання культури розумової праці‖

Опрацювання засобів виховання культури розумової праці.

Створення системи нових підходів до навчання

Опрацювати засоби виховання культури розумової праці.

Створити систему нових підходів до навчання, апробувавши їх у навчальній діяльності. Визначити шляхи подолання перевантажень. Провести громадський звіт

Протягом навчального року

Голова творчої групи

7.

Засідання творчої групи 3 "Робота класного керівника та майстра- вихователя з організації самонавчання учнів та дотримання ними режиму дня"

Опрацювати форми роботи класного керівника та майстра-вихователя. Визначити критерії оцінювання цієї роботи. Провести творчі звіти класних керівників та майстрів- вихователів.

Опрацювати форми роботи класних керівників з розвитку навичок самонавчання учнів. Визначити критерії визначення прогресу в цьому напрямі . Про- вести творчі звіти класних ке- рівників та майстрів-вихователів з даного питання

Протягом навчального року

 

Голова творчої групи

8.

Засідання методичної комісії класних керівників та вихователів з участю викладачів фізичного виховання та керівників спортивних секцій 'Фізичне виховання підлітків"

Визначити форми роботи з фізичного виховання підлітків

Визначити форми та методи роботи з фізичного виховання підлітків. Опрацювати засоби впливу класних керівників, вихователів та викладачів на фізичний розвиток підлітків

Листопад Заст. дир, голова м/к кл. кер. та вихов., керівник фізвих.


9.

Нарада при директорові 'Нормалізація навчального навантаження на уроках природничо-математичного циклу"

Вивчення навантажень для учнів під час вивчення предметів природничо-математичного циклу

Вивчення навчального наванта- ження учнів. Аналіз форм роботи щодо уникнення перевантажень. Контроль норм домашніх завдань.

Листопад Заступники директора, голова методради

10.

Ділова гра для педагогів "Психологія формування знань і навичок"

Формувати вміння педагогів застосовувати особливості фізіології підлітків та їхнього психічного стану під час формування навчальних та професійних компетентностей

У формі ділової гри вивчати психологічні аспекти форму- вання навчальних та професійних компетентностей. Формувати вміння і навички педагогів враховувати при цьому психологічний фактор

Грудень Заступники директора, психолог, голова методичної ради

11.

Педагогічний консиліум "Оцінка інтелектуального рівня учнів"

Обговорення нових підходів щодо оцінки інтелектуальних можливостей учнів. Вироблення стратегій в усуненні недоліків

Визначення критеріїв та обговорення нових підходів до оцінювання інтелектуальних можливостей учнів, вироблення педагогічно вмотивованої стратегії з цього питання.

Дотримання єдиних

вимог до учнів

Січень

Заступники директора, голови м/к, голови творчих груп

12.

Психолого-педагогічні читання "Психологія мислення та вчення про поетапне формування розумової дії учнів"

Вивчення особливого мислення як розуміння дії учнів. Визначення етапів у формуванні вміння вчитися

Вивчення психологічних особ- ливостей учнів під час мис- лення. Визначення особливостей поетапного формування розумових дій учнів

Лютий Заступники директора, психолог, голови творчих груп

13.

Творчий звіт педагогів з питань впровадження та використання новітніх спеціальних технологій

Виявлення передового досвіду. Пропаганда роботи за новітніми спеціальними технологіями

Виявлення педагогів, які досягли результатів у роботі за новітніми технологіями. Вивчення та пропаганда такого досвіду , створення картотеки. Створення школи передового досвіду.

Березень Заступники директора, голова методичної ради

14.

Виявлення передового педагогічного досвіду педагогів з впровадження

інтерактивних технологій

Виявлення педагогів - носіїв ІППД, вивчення їх досвіду

Виявлення педагогів, які впроваджують новітні педа- гогічні технології, вивчення їх досвіду. Підготовка до уза- гальнення досвіду на рівні закладу, участь у виставках

Січень- травень Директор, заступники, голова методради

15.

Відкриті уроки, позаурочні заходи за новітніми технологіями

Відкриті уроки педагогів, досвід яких вивчається. Позаурочні заходи класних керівників та вихователів, які активно працюють над проблемою

Виявлення передового досвіду, апробація новітніх технологій, практичне спрямування педагогів. Підготовка до узагальнення передового досвіду на рівні закладу

Березень

Заступники директора

16.

Аналіз рівнів навчальних досягнень, професійної підготовки і вихованості учнів

Проведення рейтингових контрольних робіт, анкетування учнів

Виявлення рівнів навчальних досягнень, професійної підготовки, вихованості учнів, а також практичного рівня роботи над проблемою

Квітень- травень Заступники директора, методист

17.

Робота з батьками "Мотивація здорового способу життя учнів"

Проведення батьківського всеобучу. Анкетування батьків. Складання порадника з форму- вання здорового способу життя

Провести батьківський всеобуч з вивчення мотивів здорового способу життя. Діагностування батьків для визначення рівня інформованості з даного питання

Березень Заступники, психолог, медсестра, керівник фіз. виховання

18.

Методична конференція "Зерна передового досвіду"

Вивчення досягнень педагогів з ап- робації новітніх технологій

Вивчення практичного досвіду роботи над проблемою

Травень Заст. дир. , методист

 методист19.

Випуск методичних бюлетенів по м/к

Виявлення рівня практичної роботи над проблемою м/к, творчої групи

Вивчення та узагальнення практичних умінь педагогів на І рівні апробації

До конферен. Голови м/к, творчих груп методист


20.

Виставка науково-методичних матеріалів

Системи уроків, розробки цілісних тематик, вироблення навичок роботи над проблемою

Представити системну роботу педагогів щодо освоєння та впровадження сучасних педа- гогічних технологій

Березень

Заступники директора, методист

22.

Педагогічна рада "Підведення підсумків роботи над проблемою на ІІІ етапі"

Підсумки роботи над методичною проблемою училища на І рівні практичного втілення

Підбити підсумки роботи над проблемою. Аналіз стану справ на І рівні практичної роботи. Прогнозування наступного рівня практичного дослідження

Травень

 

Директор

IV. Практичне дослідження проблеми (2 рівень)

1.

Педагогічна рада "Затвердження плану роботи над проблемою на II рівні"

Затвердження плану роботи училища. Рекомендації м/к, творчих груп, проблемних семінарів

Затвердити план роботи закладу над проблемою на   II рівні практичного дослідження.

Розробити рекомендації для м/к щодо дальшої роботи над проблемою. Визначити напрямки роботи творчих груп, проблемних семінарів

Серпень

Директор, методична рада

2.

Засідання методичної ради закладу

Вибір керівників творчих груп, розподіл педагогів по циклових групах

Обрати керівників творчих груп, накреслити коло дос- ліджень, визначити склад творчих груп, розподілити обов'язки між членами мето- дичної ради

Серпень

Голова методичної ради, методист

3.

Засідання м/к "Нестандарті форми роботи з учнями як спосіб вирішення проблем "

Виявлення напрацювань педагогів за минулий рік, накреслення нових завдань. Планування роботи на новий навчальний рік

Визначити рівень методичних досягнень, накреслити нові завдання. Планування роботи на новий навчальний рік.

Визначення форм звіту членів м/к з питань впровадження нестандартних форм роботи. Узагальнення передового досвіду педагогів

Вересень

Голови м/к, педагоги, методист

 

 

4.

Засідання м/к класних керівників та вихователів "Визначення

динаміки особистісного та професійного розвитку учнів та засобів впливу на ці процеси‖

Оцінка та самооцінка напрацювань класних керівників і вихователів. Планування роботи на новому етапі. Вибір шляхів удосконалення позаурочної роботи

Оцінити стан роботи класних керівників та вихователів, визначити критерії для самооцінки. Визначення орієнтирів на новому етапі роботи. Планування роботи м/к. Вибір виховних заходів і форм роботи. Узагальнення передового досвіду

Серпень

Заступники директора, голова м/к, методист

5.

Батьківські збори ―Родинне виховання основа впливу на особистість і захист від негативного впливу суспільства‖

Анкетування батьків.

Визначення проблем на новий навчальний рік. Завдання для

батьків і надання допомоги з їх вирішення

Здійснити діагностування

батьків на даному етапі роботи над проблемою. Порівняльний аналіз результатів. Нові

завдання для батьків

Жовтень

Заступники директора, методист

6.

Динамічна група з проблем апробації передового досвіду

Розробка моделей, рекомендацій, порад. Апробація їх на окремому предметі, циклі дисциплін, групі тощо

Організація роботи педагогів з впровадження нововведень. Розробити моделі та схеми роботи. Апробувати інноваційні технології

Протягом навч. року Керівник динамічної групи

7.

Підвищення професійного рівня педагогів                        центру. Вивчення передового педагогічного досвіду педагогів

Відкриті уроки, вироблення системи вивчення досвіду педагогів, узагальнення досвіду

Підвищення професійної компетентності педагогів

Протягом навч. року  методист

 

8.

Школа молодого педагога

Самоосвіта – шлях до професійної майстерності‖

Надання кваліфікованої допомоги молодим педагогам

Підвищення професійної компетентності педагогів

Протягом навч. року Заст..дир. методист


9.

Психолого-педагогічний семінар

Комплексний підхід до навчання та виховання учнів‖

Опрацювання психологічних, педагогічних аспектів при формуванні системи навчання та виховання

Опрацювати психологічні,

педагогічні аспекти роботи над проблемою. Вироблення програми дій на новому етапі

Листопад Заступники директора, психолог

10.

Методичний тиждень наставника

Відкриті уроки, позаурочні заходи, виставка робіт

Узагальнення роботи педагогів-наставників

Грудень. Заступники

15.

Методичний тиждень молодого педагога

Виявлення рівня професійної готовності

Виявлення труднощів і надан- ня методичної допомоги молодим педагогам з метою усунення недоліків

Січень

Заступники директора

16.

Методичні звіти м/к, творчих груп

Відкриті уроки, створення банку даних предметних кабінетів.

Поповнення виставки педагогічних технологій

Використання різних форм поширення ППД. Виявлення позитивних результатів, вироблення рекомендацій та порад

Лютий- березень Заступники, голови м/к, керівники

творч. груп

17.

Науково-практична конференція "Методичне оснащення навчальних кабінетів, лабораторій та майстерень"

Модернізація навчальних кабінетів,   лабораторій, майстерень. Використання досвіду роботи

Активізація роботи навчаль- них кабінетів, лабораторій, майстерень, їх модернізація. Виявлення рівня їх методич-

ного оснащення і застосування

Квітень Заступники, зав кабінет., майстернями і лаборатор.

18.

Конкурс "Педагог  року"

Документальне оформлення досягнень у роботі над проблемою

Вивчити кращі зразки напра- цювань. Поповнити постійно діючу виставку в методичному кабінеті центру

Квітень- грудень

Комісія

19.

Випуск методичних бюлетенів

Фіксація напрацювань з теми

Виявити рівень роботи педколективу над проблемою

До педради Голови м/к

20.

Педагогічна рада " Активізація навчально-пізнавальної діяльності шляхом використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій "

Підсумки роботи над проблемою

Визначення позитивного дос- віду роботи над проблемою. Узгодженість дій педагогів.

Спрямування всіх засобів впливу на особистість педагога та учня

Грудень

Директор

 

 

 

V. Підсумки роботи над проблемою

1.

Педагогічна рада "" Активізація навчально-пізнавальної діяльності шляхом використання інноваційних педагогічних та виробничих технологій "

Аналіз роботи в попередньому році та накреслення нових шляхів

роботи над проблемою через співпрацю педагога та учня

Проаналізувати стан справ на підсумковому етапі роботи над проблемою. Накреслити нові шляхи роботи у напрямі співпраці педагога та учня

Серпень

Директор

2.

Методична рада центру "Організація роботи з підвищення педагогічної майстерності викладача"

Діагностика педагогічної праці педагогів. Організація методичної роботи в закладі. Узагальнення передового педагогічного досвіду

Організація методичної робо- ти шляхом діагностики.

Створення нової діагностичної карти. Узагальнення ППД.

Експертна оцінка результатів роботи

Протягом навч. року

Голова методради центру

3.

Засідання м/к "Проблеми вдосконалення сучасного уроку"

Аналіз роботи та підсумки за минулий рік.

Затвердження планів роботи над проблемою

Аналіз стану роботи та підсумк за минулий рік. Складання планів і затвердження їх на новий навчальний рік. Вибір форм звітів з роботи над пробл мою в кінці навчального року

Серпень Голови м/к

4.

Відкриті уроки. Тиждень методиста. Оптимізація навчального процесу

Уроки за новими технологіями

Виявити перспективний пе- дагогічний досвід з проблеми як зразок для інших

Протягом навч. року Голова методради


5.

Методична конференція

"Раціональна організація уроку як засіб попередження перевантажень"

Вимоги до сучасного уроку.

Вибір технологій. Урахування

фізіологічних особливостей дітей різного віку. Вироблення єдиних вимог до проведення уроку

Вивчення сучасних вимог до уроку. Координація навантажень з різних предметів відповідно до вироблених єдиних вимог до учнів

Протягом навч. року

Голова методради

6.

Теоретико-психологічний семінар "Створення соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі"

Вивчення методик психоаналізу, психотренінгів, корекції та виходу зі стресових і конфліктних

ситуацій

Вивчити існуючі методики віт- чизняних психологів з метою здійснення психоаналізу ситуацій. Впровадити психотренінги, рольові та

ділові ігри для виходу зі стре- сових і конфліктних ситуацій

Протягом навч. року

Психолог, голова методради

7.

Виставка напрацювань з педагогіч- них технологій центру

Розробки уроків, виховних заходів, методик проведення сучасного уроку

Визначити рівень досягнень педагогів на даному етапі ро- боти над проблемою

Грудень Голова методради

8.

Рейтингові контрольні роботи, діагностування батьків

Визначити коефіцієнт навчальних досягнень учнів, рівня обізнаності батьків з проблемою

Визначити коефіцієнт навчальних досягнень учнів, рейтинг навченості груп, ставлення до цього батьків, обізнаність їх із проблемою

Жовтень Кл.    керівн., майстри,        - вихователі

9.

Методичні об'єднання та засідання циклових творчих груп. Сучасні педагогічні технології та їх впровадження

Вивчення сучасних педагогічних технологій з метою їх апробації в закладі. Вибір однієї з них для

детального вивчення

Вивчення досягнень сучасної методичної науки, педагогічних технологій.

Вибір напрямів роботи мето- дичних комісій, апробація сучасних пед. технологій, виявлення рівня обізнаності,

самоосвіти педагогів. Підбиття підсумків з роботи над проблемою

Травень,

Голова методичної ради

10.

Випуск методичних бюлетенів, розробок,

рекомендацій, посібників

Зафіксувати методичні досягнення м/к та циклових і творчих груп

Пропаганда методичних досягнень м/к і творчих груп

Протягом навчального року

Алгоритм роботи над єдиною методичною проблемою

Немає коментарів:

Дописати коментар

Головна сторінка

НАВЧАЛЬНИЙ КОРПУС  В літопис історії Ярмолинець назавжди  увійде знакова подія - відкриття в 2001 році нового навчального закладу. Н...